De nieuwe ING, voortkomend uit de gebundelde kracht van de Postbank en de ING Bank, heeft zijn fundamenten in een geschiedenis die meer dan honderd jaar teruggaat. ING heeft een rijke geschiedenis om trots op te zijn.

Postbank: Giroblauw Past bij jou
De geschiedenis van de Postbank gaat terug naar het jaar 1881. Toen werd De Rijkspostspaarbank opgericht. De overheid wilde daarmee de mensen helpen bij het sparen. In 1918 werd de Postcheque en Girodienst opgericht, dit was het eerste girale betalingssysteem. Pas in de jaren zestig gingen commerciële banken voor particuliere klanten werken met betaalrekeningen voor gewone mensen. Rekeningen ook waarop de klant rente kreeg. In 1969 kwam de Postbank met de bekende girokaart en niet veel later kende iedereen de slogan 'Giroblauw, past bij jou'. In 1986 ontstond de geprivatiseerde Postbank.
ING Bank: Denkt met u méé
De ING Bank komt voort uit de NMB Bank en gaat terug naar het jaar 1927. Toen leidde een reorganisatie onder banken die zich richtten op de middenstand tot de oprichting van de Nederlandsche Middenstandsbank: NMB Bank. Na een moeizame start, vooral door de crisis in de jaren '30, groeide de NMB Bank uit tot een van de vijf grootste Nederlandse banken. In de jaren '60 legde het bedrijf zich meer toe op de particuliere markt en breidde zij haar internationale activiteiten uit. In 1990 had NMB Bank 51 kantoren in 32 landen. Een bekende slogan die menig Nederlander nog kent, 'De NMB denkt met u méé'.

ING Groep
In 1989 vonden de Postbank en de NMB Bank elkaar en ontstond de NMB Postbank Groep. Iets meer dan jaar later (1991) treden zowel NMB Postbank Groep als Nationale Nederlanden toe tot De Internationale Nederlanden Groep (ING).
2009: De Postbank en de ING Bank worden ING In 2009 bundelen de Postbank en de ING Bank hun krachten en ontstaat de ING. Dan kunnen klanten al hun bankzaken regelen bij één bank en profiteren ze van de kracht en kennis van twee banken. Met de combinatie van persoonlijk advies, gemak en waar voor je geld wil ING een verbetering in haar dienstverlening realiseren.
De fundamenten van de ING
De Postbank...
• Maakt – vooral vanaf de jaren '60 - als eerste bank financiële dienstverlening toegankelijk voor gewone mensen
• Komt al in 1975 met een groot jongerenprogramma (Giroblauw past bij jou) en ontwikkelt sindsdien veel jongerenprogramma's met educatieve insteek, zoals Pennymaat en Blue World
• Maakt met Girotel in 1986 als eerste elektronisch bankieren mogelijk
• Biedt in 1989 als eerste bank beleggingsfondsen voor particulieren aan
• Introduceert in 2004 Mijn Postbank.nl, wat al snel een van de meest bezochte internetsites van Nederland wordt
• Komt sinds 2000 met steeds meer nieuwe diensten en slimme toepassingen. En vaak als eerste bank, zoals bij de hypotheektest (waarmee rentes vergelijkbaar zijn) en adviseurs op afspraak aan huis (waar en wanneer je maar wilt). Andere innovaties: de Taxatieservice (voor goedkope taxaties), de Leenscan (complete informatie over lenen), de Samenwoonscan (internettool voor samenwoners) en geldautomaten bij Albert Heijn
• Heeft in 2008 zo'n 7,5 miljoen rekeninghouders
De ING Bank...
• Is onder de naam Nederlandse Middenstandsbank de eerste bank voor ondernemers en middenstanders
• Helpt ondernemers zaken te doen over de grenzen heen. Is meegegroeid met zakelijke klanten naar het buitenland, en heeft grote kennis en expertise over veel landen
• Begint als bank in zakelijk segment, maar is ondertussen een totaalbank die ook particulieren bedient Introduceert als enige een 'watervilla' hypotheek voor woonboten en komt met een buitenlandhypotheek
• Is gewend haar deskundigheid te delen
• Heeft in 2008 zo'n 2 miljoen rekeninghouders
En de ING Groep...
• Is een van de eerste bank-verzekeraars, sinds de fusie in 1991 tussen Nationale Nederlanden en NMB Postbank Groep
• Is er voor bankieren, beleggen, levensverzekeringen en pensioenen
• Heeft Postbank concept als ING Direct succesvol geëxporteerd over de hele wereld
• Is een van 's werelds sterkste financiële merken
• Staat als 2e Nederlandse merk (na Philips) in de internationale Interbrand top 100
• Is actief in meer dan 50 landen
• Heeft in 2008 wereldwijd zo'n 85 miljoen klanten

Wij nemen graag contact met u op!

Top